Voor ons betekent kwaliteit van zorg: ondersteuning die écht iets toevoegt aan het dagelijks leven. Of het nu gaat om gezondheid, veiligheid of welzijn: goede zorg sluit aan bij wat iemand nodig heeft. Altijd met respect voor iemands wensen en met ruimte voor eigen regie.
Visie op kwaliteit
Binnen Amarijn handelen we vanuit de visie op Positieve Gezondheid. Positieve Gezondheid zet eigen regie en de cliënt, de naasten en het netwerk centraal. Samen met de cliënt en naasten wordt besproken wat voor de cliënt betekenisvol én haalbaar is. We gaan zoveel mogelijk uit van de zelfredzaamheid van mensen en gebruiken daarbij de volgende vijf vragen.
Bij elke zorg- of ondersteuningsvraag worden vijf vragen gesteld:
- Wat kan de cliënt zelf nog?
- Wat kan eventueel met een hulpmiddel?
- Wat kan met hulp van een naaste?
- Waar kan een vrijwilliger iets invullen?
- Waar kan onze zorg de cliënt ondersteunen?
Kwaliteit verantwoorden
We vinden het belangrijk dat iedereen bij Amarijn kan rekenen op goede, persoonlijke zorg. Om dat te blijven waarmaken, werken we met het Generiek Kompas Samenwerken aan kwaliteit van bestaan. Dit Kompas helpt ons om samen met cliënten, naasten en medewerkers steeds te kijken naar wat nodig is voor een goed en waardevol leven. Wij verantwoorden ons ieder jaar over de kwaliteit die wij leveren in het kwaliteitsbeeld.
Lees het kwaliteitsbeeld 2024Daarnaast meten we regelmatig de cliënttevredenheid van onze cliënten. Tijdens periodieke tevredenheidsonderzoeken kunt u ons laten weten wat u vindt van de zorg die u ontvangt. Ook is er regelmatig overleg met onze cliëntenraden, zodat we weten wat er speelt onder onze cliënten.
Via Zorgkaart Nederland kunt u uw ervaringen met onze zorg delen. We vinden het fijn als u hier een waardering plaatst. Zo helpt u anderen kiezen. Zorgkaart Nederland is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland.
Certificeringen
Bij Amarijn vinden we het belangrijk om steeds te blijven leren en verbeteren. Daarom laten wij ons ook extern certificeren.
De woonzorglocaties zijn gecertificeerd volgens Planetree. We houden met regelmaat groepsinterviews met cliënten, medewerkers en vrijwilligers. Zo horen we waar mensen tevreden over zijn en waar kansen liggen om het beter te doen. Al onze (verpleeg)huizen hebben een Planetree Certificering. Dat geeft aan dat we goede en mensgerichte zorg leveren. Meer weten over Planetree? Kijk op de website van Planetree Nederland.
De thuiszorg van Amarijn is gecertificeerd door ‘Certificatie in de Zorg’ op basis van ISO 900. Het certificaat is niet alleen een bewijs dat de organisatie beschikt over een werkend kwaliteitssysteem. Het betekent ook dat we beschikken over professionele zorgverleners die betekenis geven aan onze visie op zorg.
De hospices van Amarijn zijn gecertificeer met het Prezo-keurmerk Hospicezorg. Het keurmerk geeft aan dat we in het hospice zorg van hoge kwaliteit geven. Niet alleen aan cliënten, maar ook aan hun naasten. De onafhankelijke Stichting Perspekt bezoekt ieder jaar het hospice om te beoordelen of we het keurmerk blijven houden.
Daarnaast zijn we lid van de Associatie Hospicezorg Nederland.
Nee, tenzij
De WZD is er op gericht om onvrijwillige zorg te voorkomen. Het uitgangspunt van de nieuwe wet is dan ook ‘Nee, tenzij’. Vrijheidsbeperking of onvrijwillige zorg worden in principe niet toegepast, tenzij er sprake is van ernstig nadeel voor de cliënt of zijn omgeving.
Stappenplan
Soms verzetten mensen met dementie zich tegen zorg die wij als zorgverleners of familie/naasten noodzakelijk achten. De WZD maakt het mogelijk om toch zorg te bieden die noodzakelijk is, ondanks dat een cliënt zich tegen de zorg verzet. Daarvoor moet een stappenplan worden doorlopen. Het stappenplan zorgt ervoor dat altijd wordt gekeken wat de alternatieven zijn om vrijheidsbeperkende maatregelen te voorkomen en dat een beslissing altijd in een multidisciplinair team wordt genomen. Ook moet regelmatig worden geëvalueerd in een multidisciplinair team samen met de cliënt en/of diens vertegenwoordiger.
Lees meer over de Wet zorg en dwang
Cliënten, familieleden en vertegenwoordigers kunnen contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon als zij vragen hebben of een klacht over onvrijwillige zorg. De cliëntvertrouwenspersoon is in dienst bij de organisatie Stemgever en niet bij Amarijn. Zo is de onafhankelijkheid geborgd.
Lynda de Bruijn
Heeft u een vraag, een klacht of een probleem met betrekking tot de WZD? Neem dan contact op met Lynda de Bruijn. Zij is de cliëntenvertrouwenspersoon die aan Amarijn is gekoppeld en zij is telefonisch te bereiken op maandag, dinsdag, donderdag tot 12:00 uur en vrijdag de gehele dag.
Contactgegevens
T: 06 – 27 18 74 19
E: l.debruijn@hetlsr.nl
Wet zorg en dwang
De Wet zorg en dwang (WZD) regelt de rechten van cliënten bij de toepassing van onvrijwillige zorg. Ook staat in de wet vast aan welke voorwaarden een organisatie moet voldoen bij onvrijwillige zorg. Dit geldt voor mensen met dementie die vrijwillig of onvrijwillig in een zorginstelling wonen. De wet is ook van toepassing op mensen die thuis of in een kleinschalige (particuliere) woonvorm wonen.
De Wet zorg en dwang gaat uit van het principe 'Nee, tenzij'. Wij onderschrijven dat vanuit onze visie. We vinden het belangrijk om cliënten zoveel mogelijk vrijheid te geven. Hierbij maken we gebruik van innovatieve hulpmiddelen om dit op een zo veilig mogelijke manier te doen.