In elke instelling in de gezondheidszorg moet de belangenbehartiging van cliënten vorm krijgen door een onafhankelijke cliëntenraad. Dat is zo bepaald in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Een cliëntenraad bestaat uit (voormalige) cliënten, hun familieleden en/of vrijwilligers die ervaring hebben met de instelling.
Amarijn heeft een centrale cliëntenraad met daarnaast clusterraden die verbonden zijn aan de verschillende woonzorglocaties van Amarijn. Deze raden volgen de missie die Amarijn uitdraagt: u houdt zo lang mogelijk uw eigen regie, waarbij u kunt vertrouwen op de deskundigheid van de medewerkers.
Dit doet de Centrale Cliëntenraad
De Centrale Cliëntenraad (CCR) komt op voor de belangen van al onze bewoners van onze woonzorglocaties en cliënten in de thuiszorg. Dit doet zij door de kwaliteit van de zorg te bewaken en voorstellen te doen om de zorg te verbeteren.
De CCR komt gemiddeld tien keer per jaar bij elkaar, waarbij de voorzitter van de Raad van Bestuur van Amarijn aanwezig is. Tijdens deze vergaderingen denkt en praat de CCR mee over beleid, plannen en initiatieven van Amarijn, die de zorg en het welzijn van alle cliënten van Amarijn aangaan. De CCR heeft het recht adviezen uit te brengen of heeft soms zelfs een instemmingsbevoegdheid.
Het doel van dit alles is dat de zorgverlening wordt afgestemd op de wensen en behoeften van de cliënt.
De functie van de Clusterraad
Diverse leden van de Centrale Cliëntenraad zijn voorzitter van de zogenaamde clusterraden. Een clusterraad (CR) is een cliëntenvertegenwoordiging vanuit een aantal woonzorglocaties. Een CR bespreekt onderwerpen die de eigen woonzorglocaties aangaan. Door gesprekken met cliënten, medewerkers en leidinggevenden weet een CR wat er in de woonzorglocatie speelt. Zo weet een CR wat er goed gaat en welke zaken aandacht nodig hebben. De CR adviseert de leidinggeven over zaken die alle cliënten van deze woonzorglocatie aangaan. Daarvoor houdt een CR vier keer per jaar een vergadering.
De cliënten met zorg thuis
Voor de cliënten die zorg thuis krijgen, is er geen aparte clusterraad. Cliënten die gebruik maken van de diensten van Amarijn worden echter wel vertegenwoordigd in de CCR. Door middel van interviews ontvangt de CCR een realistisch beeld hoe deze zorg van Amarijn ervaren wordt. Eventuele aandachtspunten worden meegenomen in het overleg tussen de CCR en de Raad van Bestuur.
Contact
Voor vragen, opmerkingen en/ of suggesties kunt u contact opnemen met het secretariaat van de Centrale Cliëntenraad (CCR).